Site Meter

This is a blog which is dedicated to the many aspects which deal with our way we create, yes, create our own reality in all wakes of life. I intend to post my views using images that either I will comment or use as a trigger to writing. As I am of french culture, many posts will be written in french.

Saturday, September 13, 2008

Les premiers effets de l'âge




Oui je l'avoue, j'aime la peinture de genre. Je la regarde avec autant de plaisir et d'émotion que la peinture dite 'classique' ou 'baroque' ou 'impressionniste' ou quoi que ce soit d'autre. J'y trouve souvent plus d'inspiration et de thèmes de réflexion que dans les autres types de peinture et je regrette de voir que celle-ci soit considérée un peu comme un parent pauvre de l'ART. J'espère que ce n'est qu'une impression.

Voilà, j'ai choisi deux oeuvres d'époques différentes qui traitent le même thème de l'adolescente au miroir. La première oeuvre, qui décrit une fille juchée sur un escabeau est de Johann Georg Meyer von Bremen, peintre allemand qui a vécu de 1813 à 1886 et qui excellait dans les scènes intimistes. La deuxième est de Norman Rockwell, illustre illustrateur. Elle s'intitule 'Fille devant un miroir' et a fait la couverture du Saturday Evening Post du 6 mars 1954. C'est une huile sur toile qui se trouve au musée Norman Rockwell à Stockbridge aux Etats-Unis (je dis tout ça, des fois qu'on me cherche noises pour des questions de droits de reproduction...). En plus je dois dire que j'ai un peu éclairci les deux images que j'ai téléchargées de l'Internet. Apparemment celle de Rockwell est très difficile à reproduire, elle contient des tons rouges (ce qu'on prend pour un fond noir) qui ne ressortent presque pas.

Bref un siècle sépare ces deux peintures, mais il n'y a que les accessoires qui nous permettent de le dire. En dehors de celà elles sont actuelles. Voyons un peu ces accessoires. D'abord ceux qui sont communs aux deux images, c'est à dire une chaise, un miroir et un escabeau. Dans l'image de Meyer il y a une commode sur laquelle on voit des vases, un livre, vraisemblablement un missel, et un foulard, signe que la fille, qui essaie une coiffe, s'apprête à sortir. A l'arrière-plan, un lit défait, une cruche et la chaise qui sert de support à un récipient et, je crois, un morceau de savon à l'aide duquel elle a dû faire sa toilette. Malgré le jeune âge de la fille, pas de jouets, ce qui me fait penser qu'il doit s'agir d'une servante, d'autant plus que les fissures dans le mur indiquent qu'elle est dans une chambre assez misérable.

Dans l'image de Rockwell la fille a décroché le miroir et l'a posé par terre contre la chaise. Elle s'est assise sur l'escabeau et se contemple avec une photo d'une star (j'opterais pour Ava Gardner???) sur ses genoux. Par terre, à portée de bras, un peigne, du rouge à lèvres, une brosse, bref tout l'arsenal de maquillage. Il y a une poupée qui gît à côté du miroir dans une position bizarre, probablement elle a été jetée là.

Je dirais que la première jeune fille qui s'apprête est heureuse, on devine un petit sourire; elle s'active, mais ses bras laissent deviner que rien n'est laissé au hasard. La pose du bonnet a été soigneusement étudiée, et maintenant on va le lacer comme il faut. Ses habits sont impeccables; elle va sans doute à la messe. La fille de Rockwell est désemparée. Elle se tient le visage entre les mains, les coudes repliés reposant sur la revue qu'elle tient sur ses cuisses, comme dans un geste d'impuissance. Il y a des décisions à prendre. C'en est fini de son enfance, la poupée est aux orties, les stars qu'on va singer prennent le dessus. Elle va chercher à se rendre plus vieille. Oh ça ne va pas durer! Quelques années plus tard elle jettera la même énergie désespérée pour paraître plus jeune... Son homologue du siècle précédent apparemment ne s'en faisait pas tellement, faute de références, de journaux, de télé. Elle était ce qu'elle était. La fille de Rockwell essaye déjà d'être ce qu'elle n'est pas.

Tuesday, September 9, 2008

Hispanic woman at Trampas, New Mexico, by John Collier Jr


Every week I receive by email the Internet Scout Report, which is a review of educational sites from all over the USA. If you are interested, click here

One of the recent reviews mentioned a site called The American Image: The Photographs of John Collier Jr. - If you are interested, click here. An excerpt of the report says the following: The heart of the collection is the photographs of John Collier Jr., who was hired by the Farm Security Administration/Office of War Information (FSA/OWI) during World War II to take photographs of day-to-day life in America.

So the photographs have an ethnographic value. The photographs are divided into sections like religion, work, family, food, New Mexico, etc.
I enjoyed very much browsing through all these photos. Some of them are really interesting from a historic point of view, others for the special atmosphere that was characteristic for that period, and a few of them are heartbreaking portraits.

This one is a masterpiece. They call it 'Hispanic Woman at Trampas'. Well, anthropologically viewed, nothing to argue about. One could also call Mona Lisa 'Italian Woman of the Renaissance Period'. But here no elegant dress, no charming pause, no picturesque background, and above all, no half-smile. Omygawd, I wouldn't like to argue with that woman! What a character! Let's be grateful to John Collier that he did not ask her to look at the camera, I would have fainted if I had to stand under such a tense (and intense) gaze. The lips are stuck in an eloquent silence. Half of the face is in the shadow, which increases the inner drama of this person. The very modest collarette and the specked, ample dress surround hermetically the body just like the lips prohibit any word to be uttered.

But she is erect, gazing away, probably in her past, sitting on a worn-out chair, she is magnificent in her solitude and beautiful in her being. More than a hispanic woman, she is a Lady, a Doña.

BTW, over the same WWII period, and maybe in the same spirit, Ansel Adams took pictures at a 'relocation camp for japanese people' in Manzanar, on behalf of some governmental body. If you are interested, click here.

Sunday, September 7, 2008

French garden-party in the twenties


This is a snapshot I found in a flea-market somewhere in France. It is a small-sized photograph. It's been treated in the sepia tones. I assume, from the clothes, that this photo was taken in the late twenties.

Three couples, having probably interrupted some dancing, are posing for the photograph, together with two ladies playing string instruments, a youngster half hidden by a dancing gentleman, and in the foreground a boy, sitting on the ground, is playing cards.

I just wonder who would make such a family party today, where some members would play without scores and would start dancing on the porch of the house, probably at a small distance of the street, with neighbors who might participate. They look tidy, natural, well-dressed but not fancy. One can hardly guess a shy smile below the mustache of the gentleman in the middle, but on the whole I feel people quietly enjoying themselves in the garden of some suburban house, probably on a Sunday. I would also bet that the lady with the tartan skirt and the one standing by her left are sisters. The violinist may be a third sister.

Besides the boy, all of the participants are staring at the photographer and seem to tell him something. They are firm, decisive, almost intense. The boy's presence, with his playing cards, is weird. He could be the master of the whole game... And what about the mandoline player? Could she be an angel? And the black dressed violinist? And what would these three couples represent? The man and the woman with the white dress are holding tight, they look very resolute. The second couple, in the middle seem to be in full harmony and happy, the third one is a bit distant and projects slight restraint.

You know what? It reminds me of Watteau...

About Me

french born, lived 40 years in France then emigrated to Israel.

Followers